2014-04-11 10:24:21

Szólalj meg bátran!

Érdekes, új tapasztalatokkal gazdag időszak telt el, amit szeretnék megosztani Veletek. Ezzel is szeretnélek bátorítani Titeket a nyelvtanulásra, ami nem feltétlenül a klasszikus, unalmas, osztálytermi tanulást jelenti. Az előző, megdöbbentő bejegyzés tartalmához kapcsolódóan hoztam megerősítést.

Érdekes, új tapasztalatokkal gazdag időszak telt el, amit szeretnék megosztani Veletek. Ezzel is szeretnélek bátorítani Titeket a nyelvtanulásra, ami nem feltétlenül a klasszikus, unalmas, osztálytermi tanulást jelenti. Az előző, megdöbbentő bejegyzés tartalmához kapcsolódóan hoztam megerősítést.

Tanításaim során akaratlanul is megfigyelem a tanítványaim fejlődését, ami mindig örömmel tölt el :-)

A tapasztalat azt mutatja, hogy a hozzáállás az egyik legfontosabb tényezője a tanulásnak. Fontos a tanuló pozitív hozzáállása az anyaghoz és nagyon fontos a tanító hozzáállása a tananyaghoz és nem utolsó sorban a tanulóhoz.

Mindig szem előtt tartom a tanítványaim érdekeltségét és reakcióit, hiszen ezek nélkül akár egy robot is taníthatna egy megadott leírás alapján.

Alapvetően az előzetes nyelvi tudásszinthez képest és életkorhoz képest mindig készül egy tanterv ami szerint haladok, de a témákat mindig az érdeklődési körökhöz próbálom igazítani. Az ember arról szeret többet megtudni és hajlandó ezt akár idegen nyelven is befogadni, ami őt érdekli. Az első számú érdeklődési körhöz aztán hozzá lehet kapcsolni más témákat, amelyeket első körben érdekességképpen érdemes megemlíteni. A reakciókból leszűrhető, hogy érdemes-e bővebben foglalkozni az új témával, vagy célravezetőbb egy másik kapcsolt témát felhozni. Ily módon hatékonyan gyarapítható a szókincs. Egy- egy fejezet lezártával fontos átismételni a fontos szavakat és szabályokat együtt, majd következik egy szintfelmérés szóban és írásban, amelyet szintén egy kis kreatív feladat tarkít, így nincs tesz - íze a felmérésnek.
A kreativitás (és itt nem feltétlenül a kézműves foglalkozásokra gondolok) a tanítás egyik legfontosabb eleme. Figyelembe kell venni a különböző egyéniségeket, érdeklődési köröket és ezekhez alkalmazkodni, ezekhez alakítani a tanítás folyamatát. A rugalmasság, alkalmazkodó képesség nagy türelmet és figyelmet igényel. Az eredmény azonban verhetetlen érzés. Látni, hogy figyelnek, próbálkoznak, majd a sikerélmény formálta arcokat :-)

Az én tanításom során nem csak nyelvtudást adok át, hanem egyben egy szemléletet, ami tapasztalatom szerint igencsak hiányzik a mai oktatásból.
Az órákon együtt dolgozunk, segítjük egymást. A csoportos foglalkozásokon tudásszintnek, érdeklődési körnek megfelelően projekt jellegű feladatokat végzünk. Az egyéni és a csoportos foglalkozásokon is sokat beszélünk. Használjuk a tanult szavakat, megpróbáljuk a mondandókat idegen nyelven megfogalmazni. A lényeg nem az, hogy rögtön helyesen tudjuk a nyelvet, hanem az, hogy legyőzzük azt a gátat, amely az esetek nagy részében fennáll, ha idegen nyelven kell megszólalnunk.
Fontos elem a szerepjáték, amely rövid, akár egy adott játék formájában történik.
Minden alkalmat megragadok arra, hogy a tanítványaim a nyelvet használják. A helyi ünnepektől, a nyelvhez kapcsolódó ünnepektől, a helyi szokásokig, a nyelvekhez kapcsolódó szokásokon át, a környezetünkkel kapcsolatos dolgokon, történéseken keresztül valós helyzetekben arra motiválom a tanulókat, hogy bátran használják a nyelvet. Hangos felolvasást tartunk, betűző játékokat és kis versenyeket szervezünk. Kreatívkodunk különböző kézműves módszerekkel, mindeközben sokat használjuk a nyelvet. Így a tanulók egyre ügyesebbek, bátrabbak, lelkesebbek lesznek és közben rengeteget tanulnak úgy, hogy mindezt szinte észre sem veszik.
A nyelv mellett megtanulják egymást elfogadni, csapatban dolgozni és kreatívan gondolkodni, meglátni a kapcsolatokat, lehetőségeket. Mindez pozitívan formálja az általános hozzáállást, a problémamegoldó képességet, ami a mai világban oly fontos.

Ha felkeltettem érdeklődésed, szólj hozzá bátran vagy kérj egy ingyenes szintfelmérést!
Írjatok bátran. Szívesen veszem hozzászólásaitokat, újabb témajavaslatokat.

lingvicoach@gmail.com

Nyelvet szeretnék tanulni!

Szeretnék feliratkozni a hírlevélre, naprakész nyelvtanulási tippeket szeretnék!



A "Lingvicoach" oldalán megjelent írásokat sem egészben sem részben nem lehet máshol megjelentetni a szerző írásos beleegyezése nélkül (lásd szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény). Ha szeretnéd felhasználni valamelyik írást, kérlek, lépj kapcsolatba velem a lingvicoach@gmail.com email címen.