2013-11-19 09:40:24

A nyelvoktatásról általában - oktatási módszerek

A nyelvtanítási módszerekről több feljegyzés is készült az évek során. Érdemes megnézni, hogy az egyes tanítók milyen módszereket dolgoztak ki munkájuk eredményességének érdekében.




A nyelvtanítási módszerekről több feljegyzés is készült az évek során. Érdemes megnézni, hogy az egyes tanítók milyen módszereket dolgoztak ki munkájuk eredményességének érdekében.
Szerkezeti módszerek:
- Nyelvtani - fordító módszer
- Audió -lingvisztikai módszer
Funkcionális módszerek:
- Beszéd alapú, szituációs módszer
- Irányított módszer
Interaktív módszerek:
- Direkt módszer
- Sorozat módszer
- Kommunikatív módszer
- Mélyvíz módszer
- Csendes vagy suttogó módszer
- Következtető módszer
- Természetes módszer
- Fizikai válaszadó módszer
- Olvasó és mesélő módszer
- Dogme módszer
Birtokos módszerek:
- Pimsleur módszer
- Michael Thomas módszer
A tanulás/ tanítás témájában folytatott kutatások során végzett mérések azt is kimutatták, hogy az emberek különböző tanulási módszereket alkalmaznak, hogy az adott nyelvet hatékonyabban elsajátítsák.  
Fontos, hogy a nyelvtanítás során arra is figyelmet fordítsunk, hogy ki hogyan tanul, hiszen így más módszer vagy a különböző módszerek egyidejű alkalmazásával sokkal hatékonyabb és gyorsabb eredményeket érhetünk el. 
Egy nyitott szemléletű tanár megfigyeli a tanítványait és segíti őket a tanulási folyamat során. Egy osztályon vagy csoporton belül érdemes kisebb csoportokat kialakítani, különböző feladatokat vagy részfeladatokat adva nekik. Egy nyelvi témát több oldalról is ajánlott körbejárni, így nagyobb eséllyel lehet megragadni minden tanuló figyelmét. A hagyományos, "táblás" oktatás mellett hasznos lehet különböző kreatív és szituációs feladatokat is bevetni, ahol a tanulók megszólalhatnak.  Fontos megszólaltani a tanulókat. Bátorítani kell őket a megszólalásra. Hasznos lehet egy oldott, játékos környezet kialakítása, ahol észre sem veszik, hogy megszólalnak, ahol nem a megszólalásra esik a hangsúly, hanem a "játékban" való részvételre. Az egyes tanítási módszerek együttes alkalmazásával meglepően jó eredmények érhetők el. 
Fontos a színes, mozgalmas foglalkozás, a bátorítás, a dicséret, a megfelelő javítási módszer.
Dícséret vagy dorgálás?
Egyes tanulmányok szerint egy negatív megjegyzést öt pozitív egyenlíti ki. Tehát, ha egy tanulót negatív kritikával illetnek, gondolni kell öt pozitív jellemzőre is ahhoz, hogy legalább semleges élmény rögzüljön a tanulóban.
Házifeladat
Az egyhangú másolós, írásban válaszolós, fogalmazós feladatokat kevesen szeretik. Kreatív feladatot szívesen elkészítenek.  Ez lehet gyűjtés, olvasás egy bizonyos témában. A projekt alapú munkákhoz rengeteg feladatot lehet kiadni, amellyel a tanulók hozzájárulhatnak annak elkészítéséhez. A közös cél összekovácsolja a csapatot és izgalmas feladatként hat, a végeredmény pedig sikerélménnyel párosul, amely újabb lendületet ad.

A következő cikk a tanulási módszerekről szól majd. Kellemes időtöltést és jó tanulást!
Forrás:


Nyelvet szeretnék tanulni!

Szeretnék feliratkozni a hírlevélre, naprakész nyelvtanulási tippeket szeretnék!



A "Lingvicoach" oldalán megjelent írásokat sem egészben sem részben nem lehet máshol megjelentetni a szerző írásos beleegyezése nélkül (lásd szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény). Ha szeretnéd felhasználni valamelyik írást, kérlek, lépj kapcsolatba velem a lingvicoach@gmail.com email címen.